۲ راهکار پیامبر(ص) و امام صادق برای نجات از فتنههای روزگار
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۸۱۵۶
پیامبر(ص) و اهلبیت مطهر ایشان با تبیین آموزههای مهدویت، شیعیان را آماده مواجهه با دوران سخت غیبت امام زمان (عج) میکردند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سر سلسلۀ سیرۀ پیامبر (ص) و عترت مطهر ایشان، مسئلۀ مهدویت بود؛ همچنان که مهدویت از جهت حجم آیات و روایات، بیشترین موضوع را بین صدها آموزه دین به خود اختصاص داده است، نشان به اینکه حجم آیات فقهی قرآن چیزی حدود 500 آیه، اما حجم آیات مهدویت چیزی بالغ بر 1000 تا 2 هزار آیه بین محققان متغیر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بین، اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام به تبیین آموزههای مهدوی میپرداختند تا ضمن ارائۀ تصویر روشن از معارف مهدوی، مسلمانان به ویژه شیعیان را از خطر انحراف مدعیان دروغین حفظ کنند. یا در موارد متعددی شیعیان را آماده پذیرش غیبت امام عصر (عج) میکردند تا در آینده با مخاطرات ایمانی مواجه نشوند؛ به عنوان مثال یکی از تفکرات خطرناک دوران غیبت، اشاعۀ این تفکر بود که خداوند مردم را بدون حجت رها کرد تا خود مسیر هدایت را بیابند، در حالی که بر اساس تفکر شیعه زمین هیچ گاه از حجت الهی که همان امام بر حق باشد، خالی نمیماند. امام صادق علیهالسلام در روایتی فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم(ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
این روایت دارای 5 بخش است: 1ـ خداوند این زمین را بدون امام از زمانی که آدم علیهالسلام را قبض روح کرده، رها نکرده است 2ـ خداوند به وسیله امام هدایت میکند 3ـ امام حجت بر بندگان است 4ـ هرکه امام را رها کند، گمراه شده است. 5ـ هرکه ملازم او باشد، بر خداوند است که او را نجات دهد.
در این روایت به لزوم وجود امام در هر زمان اشاره شده است. امام علیهالسلام در این روایت دو دلیل را بر این امر ذکر کردهاند:
1ـ هدایت مخلوقات 2ـ حجت بر بندگان چه اینکه لزوم هدایت مخلوقات همان درسی است که خداوند در ابتدای هبوط آدم علیهالسلام و از مجرای این رسول بزرگوار به ما آموخت؛ در آیۀ 38 سوره بقره میخوانیم «قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون؛ گفتیم «جملگى از آن فرود آیید. پس اگر از جانب من به شما هدایتى رسید، آنان که هدایتم را پیروى کنند بر ایشان بیمى نیست و غمگین نخواهند شد.»
در واقع بشریت برای رسیدن به آن تمدنی که خداوند وعدۀ آن را از طریق آموزههای انبیاء و اولیای الهی ارائه داده است، همواره نیاز به هادیانی دارد که متصل به وحی خداوندند و یا مجرای هدایت خداوند بر بشرند.
در ادامۀ این روایت، ترک طاعت امام مساوی با گمراهی و تاریکی و ملازمت با امام، مساوی با نجات در نظر گرفته شده است؛ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا. همچنان که اهلبیت علیهمالسلام، «امام» را در روایات به نور تأویل کردهاند که بندگان خداوند به وسیلۀ نور آنها مسیر هدایت را طی میکنند. همچنین ملازمت با امام راه نجات از هر فتنه و لغزشی معرفی شده است؛ در طول تاریخ انبیا و رسولان نیز هر آنکه ملازم این هادیان الهی و روحاً و جسماً در معیت آنها بود، خداوند او را از شرّ عذاب و فتنهها نجات داد؛ به عنوان مثال ماجرای کشتی نوح نبی (ع) و نجاتیافتگان از طوفان عظیمی که به راه افتاد، در پرتو ملازمت با این هادی الهی شکل گرفت. از این جهت است که نزدیک به همین روایت، رسول گرامی اسلام(ص) اهلبیت(ع) به کشتی نوح نبی (ع) مثال زده و فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَیْتِی فِی أُمَّتِی کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ فِی قَوْمِهِ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ؛ مَثل اهل بیت من در امتم، مانند کشتی نوح در بین قومش است؛ هرکه بر آن نشست، نجات یافت و هرکه از آن جا ماند، غرق شد» (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج1، ص157)
در واقع در هر دورهای هستند افرادی که به اسم تبعیت از پیامبر و عترت، به بیراهه میروند؛ در این مسیر یا جلوتر از آموزههای آن بزرگواران حرکت میکنند و افراط به خرج میدهند و یا عقب میمانند و نسبت به اعتقادات قبلی خود اظهار پشیمانی میکنند.
یاران آخرالزمانی امام زمان (عج)ثمرات عصر ظهور در بیان امام صادق (ع)انتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام زمان عج امام صادق ع پیامبر ص امام زمان عج امام صادق ع پیامبر ص علیه السلام اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۸۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ «با مردم» را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ《با مردم》را منتشر کرد و در توضیحآن نوشت:
۱. «جدا کردند مردم را ز مولا»
در حکومت شیعه جدایی از مردم، انتخاب امام جامعه نیست؛ بلکه تحمیلی است از بیرون. رهبر شیعی کارش هدایت مردم است. امام اگر بر مسند حکومت مینشیند، برای تثبیت توحید و عبودیت در بین مردم است؛ حال چگونه میتوان تصور کرد جدایی از مردم را انتخاب کند؟ در هر جای تاریخ که امام شیعه از مردم جدا افتاده است، پای آنهایی در میان است که از قدرت مردم میترسند.
۲.« او که پای مردم مانده بود»
هدف حاکمیت اسلام، استصلاح مردم است (نامهی ۵۳ نهجالبلاغه). امام وظیفه ندارد کسی را به بهشت ببرد؛ بلکه وظیفه دارد زمینهسازی کند که مردم بهشت را انتخاب کنند و خود به اصلاح نفس خود بپردازند.
امام شیعه آن قدر پای انتخاب مردم میماند که خودشان هدایت را انتخاب کنند. امام شیعه به انتخاب مردم جهت میدهد؛ اما هر انتخابی که بکنند، به آن احترام میگذارد، حتی اگر آن انتخاب به خانهنشینی و شهادت خودش منجر شود: کشتهی هدایت شد علی!
هر انتخابی هزینههای خودش را دارد؛ چه با امام بودن را انتخاب کنیم و چه دوری از او را. تاریخ به ما میآموزد که انتخاب راه حق همیشه کمهزینهتر است؛ چون هیچ چیزی توی این دنیا نیست که ارزش دوری از علی را داشته باشد!
۳. «امروز اگر گذشت، فردا چه میکنی؟»
دوری از امام حق، دوری از انسانیت است. وضعیت امروز دنیا را ببینید تا سخنم هیچ توضیح اضافهای نیاز نداشته باشد. علفهای هرز، حتی اگر در کشورهای اسلامی باشند، در مقابل اسرائیل ساکتند و دانشجوهای آزادهی امریکایی زیر پرچم حقطلبی قدم برمیدارند. گویی همه دارند متوجه بیماری تمدن غرب میشوند.
و در این بلوا، ماییم که تحت نام علی «برای انسان گرد آمدهایم». بدون علی، امروز را هم که از سر بگذرانیم، فردا به پوچی خواهیم رسید. انسان از فطرت خویش جدا نمیشود. سرنوشت انسانیت و انسان، بازگشت به اصل خویش است. هیچ راهی جز بازگشت به راه علی و علیدوستی نیست.
۴. «ذوالفقار او در غربت است»
از سوی دیگر، در حاکمیت علی نمیشود بدون مردم به هدف رسید؛ چرا که اصلاً خود مردم و هدایت مردم است که هدف امام است. اگر دنبال عبرتی از زمانهی أمیرالمؤمنین علیه السّلام برای دنیای امروز میگردیم، همین است.
۵. «یا مرتضی علی، با ما چه میکنی؟»
مولا، سرنوشت عالم به دست توست. از ما برای رقم زدن این سرنوشت حق استفاده کن.
یا علی، تو بدون مردم کاری را در عالم رقم نمیزنی؛ پس ما را وسیلهی تحقق هدفت در عالم قرار بده و مردمی را جایگزین ما نفرما.
اماما، ما را به راهی ببر که میپسندی. ما بی تو خستهایم؛ فرزندت مهدی را به ما برگردان. 》
در ادامه این نماهنگ را مشاهده میکنید:
کد خبر 750190